Benezuela ye en l’actualidat uno d’os espiellos en os que se miran os prochectos de costruczión d’un modelo sozialista moderno en o contexto d’a globalizazión. Queremos analizar en profundidat os numerosos aspectos positibos d’a trasformazión que empenta Chávez, pero i paramos cuenta tamién en os más débils a solbentar.
A situazión actual de Benezuela ye siñada por una experienzia de trasformazión sozial endrezada por Chávez. L’ochetibo alazetal ye a trasformazión d’a soziedat benezolana enta o sozialismo. Iste obchetibo singular ba acompañau d’un gran prochecto bolibariano que mira de chuntar America Latina en una gran prochecto nazional y antiimperialista, que le dixe puyar como un gran bloque economico-politico en o nuebo contexto cheoeconomico y cheopolitico mundial. En l’orizón ye por tanto, con l’acompañamiento d’o simbolismo d’a luita por independenzia contra España y d’a figura de Bolívar, “a segunda independenzia”. Una segunda independenzia, en a que Benezuela reprene o simbolismo empentador d’a primera y se torna de nuebas en o motor d’a independenzia finitiba d’Amercia Latina.
O prozeso de trasformazión bolibariano de Benezuela mantiene aspectos diferenzials sobre l’istorico sozialismo reyal. Tot isto la fan una experienzia chenuina y de gran fuerza trasformadera.
Ta prenzipiar, a ideya-fuerza d’o sozialismo d’o sieglo XXI combida a analizar a experienzias d’o sozialismo istorico. Tamién tiene o paper zentral d’apuesta por a democrazia partizipatiba, con l’ochetibo d’estructurar o paper d’o pueblo. Se trata d’empentar o sistema de “misions” que a trabiés de l’almenistrazión de l’Estau organizan o boluntariau d’os bicos (con prespuesto propio) ta solbentar as nezesidaz de bibienda, salut, alimentazión, escosque, seguridat,… Asinas tamién, os “Consellos Comunals” ripresentan estructuras d’autoorganizazion popular ta debatir as nezesidaz, articular-se con os poders istituzionals y planteyar-ie soluzions. Tot ixo articulau con o sistema clasico d’alcaldes y conzelleros.
L’autoorganizazión d’os desemplegaus y sectors populars en a baralla d’a produczión ha creyau 240.000 cooperatibas con l’ochetibo de superar a cultura d’o mendigo y d’a dependenzia. Se trata de solbentar as nezesidaz sozials y de creyar interpresas eficaz sin a clase empresarial ta puyar o desembolique autososteniu.
A reyalidat ye que d’as 240.000 cooperatibas nomás 30.000 tiene o diploma de “cumplimiento”, a resta tiene considerables dificultaz. Manimenos, os sectors populars han aprendiu a praxis, y saben muito millor as lochicas que dominan as lochicas que dominan a reyalidat economica y sozial d’os prozesos productibos.
Somos pues en o marguin d’una segunda estada, en a que con l’alazet d’a experienzia y d’o conoiximiento adquiriu, se puede planteyar a costruczión d’un sector cooperatibo y estatal, controlau por os treballadors y muito más efizién y productibo.
A busqueda d’a costruczión d’a “propiedat sozial” encorre superar a identificazión estructural d’o sozialismo reyal entre costruczión sozialista y propiedat estatal. Ye custión de configurar un ligallo de siñals churidicos nuebos y un ligallo de trazas de propiedat que s’articulan entre ellas. A ideya ye articular con exito un sentimiento de perteneixer que proboca a implicazion y identificazión d’os treballadors con o prochecto, empentando a eficazia productiba, con os intreses sozials y chenerals d’a comunidat, rechión u país.
No menos importán ye o refirme a la superbibenzia y a o desembolique d’os pueblos orichinarios de Benezuela. Os nuebos curriculum educatibos, a creyazión de l’Istituto Nazional d’Idiomas Indichenas y a rezién Lei ta o desembolique d’a luengas indichenas d’os pueblos orichinarios. Ista lei y a endrezera planteyada suposan enantes significatibos ta superar os Estaus-Nazión criollos y imperialistas creyaus con a primera independenzia. Chunto con a experienzia bolibiana, ixo torna a Benezuela en un país pionero en a recuperazión d’a identidat americana. Queda por contrimostrar a perdurabilidat d’a nueba orientazión, a extensión d’o prochecto de comunidaz indichenas a o mundo afro y a factibilidat reyal de tot lo prozeso.
Ta rematar, Benezuela ye güe una referenzia mundial en a luita por a emanzipazión umana, y ye aportando-ie praxis y reflexions dezisibas de tot ta la rebitalizazión d’o sozialismo. As dificultaz y contradiczions d’o prozeso ban de conchunta con os prozesos reyals. A faina güe d’os que aquí luitamos por a creyazión d’una republica sozialista aragonesa, ye aprender d’ellos y refirmar o suyo prozeso. A ternura, a calor y a color d’o pueblo benezolano son l’alazet y a nuestra gran aliada en iste prochecto.
Texto extrayiu d’un articlo d’opinión de Antxon Mendizabal, economista.
Bueno, no soi ta cosa d’alcuerdo con o comentario: en Benezuela no bi ha libertat d’expresión, y antis de Chávez sí que bi’n eba. A corrupzión ye común a las dos puendas, tamién ye berdat. Atras cosetas:
*”Iste obchetibo singular ba acompañau d’un gran prochecto bolibariano que mira de chuntar America Latina en una gran prochecto nazional y antiimperialista” -> A creyazión d’atro imperialismo ta luitar contra l’imperalismo reinán ye a soluzión? Prou que no.
*Asinas tamién, os “Consellos Comunals” ripresentan estructuras d’autoorganizazion popular ta debatir as nezesidaz, articular-se con os poders istituzionals y planteyar-ie soluzions” -> A ideya ye sobrebuena, a democrazia reyal ye a partizipatiba, y ista ye una traza de fer-la. Pero agora mesmo o 97,3% d’os consellos comunals son gobernaus por o PSUB, cuan en o 52,3% no se realizó prozeso democratico t’a formazión u mesmo se fazió y ganó a oposizión (datos d’o propio estau benezolano).
*Somos pues en o marguin d’una segunda estada, en a que con l’alazet d’a experienzia y d’o conoiximiento adquiriu, se puede planteyar a costruczión d’un sector cooperatibo y estatal, controlau por os treballadors y muito más efizién y productibo. -> Dito sistema sí que tiene un intermediario, que ye o estau (contralau agora por o PSUB), y agora mesmo ye tan efizié que a inflazión ha puyau un 3000% dende que gubierna Chábez (fuens d’o FMI) y Benezuela ha d’importar productos carnicos (cuan estió o segundo mayor productor de latinoamerica), zucre y atros productos alazetals.
*orichinarios de Benezuela. Os nuebos curriculum educatibos, a creyazión de l’Istituto Nazional d’Idiomas Indichenas y a rezién Lei ta o desembolique d’a luengas indichenas d’os pueblos orichinarios. Ista lei y a endrezera planteyada suposan enantes significatibos ta superar os Estaus-Nazión criollos y imperialistas creyaus con a primera independenzia. -> Ideya sobrebuena y que mesmo se reseñó en a cumbre latinoamericana de Chile de fa una añada, pero que no tiene refirme economico!! Muitas parolas polidas pero sin presupuestos ta llebar-las a cabo.
Dixo bel par de links tamién prou intresans:
http://www.lavozdegalicia.com/mundo/2008/11/10/0003_7300805.htm
http://www.cnnplus.com/codigo/noticias/ficha_noticia.asp?id=652948
Gran democrazia… y por zierto, mesmo rezibió abucheos d’os miembros d’o PSUB. Y ixo fa 2 semanas.
En fin… una base ideolochica debatible pero no mala, pero unas trazas y unas intizions que no son distintas a las que teneban o suyo diya Lenin u Hitler.